Wizualizacja Sielanka II A

Wizualizacja Sielanka II A

środa, 10 sierpnia 2016

Post techniczny - Instalacja elektryczna

Jeszcze w starym roku 2015 rozpoczęliśmy instalację elektryczną ale niestety nie będę jej miło wspominał.
Fachowiec elektryk przybył do nas na budowę na samym początku stycznia 2016.

Nasze założenia były proste:
  1. tradycyjna instalacja elektryczna z jednym bajerem w postaci sterowania poszczególnymi 10-cioma roletami zewnętrznymi oczywiście z możliwością zamknięcia wszystkich rolet jednym przyciskiem. Dzięki takiemu rozwiązaniu będę miał możliwość sterować roletami w chwili uzbrajania alarmu (tak naprawdę chcę sterować roletami przy pomocy modułu alarmowego Integra 128-WRL) - ELEKTRYK niestety nie podołał, bo jego pomysł był dla mnie abstrakcyjny!
  2. Dla ułatwienia i zmniejszenia ilości kabli zaplanowałem 2 rozdzielnie, jedna główna w Wiatrołapie i druga mniejsza na garaż i kotłownie.
  3. Ewentualne późniejsze sterowanie oświetleniem lub innymi punktami wykonam albo bezprzewodowo (pastylka dopuszkowa) lub też przewodowo wykorzystując skrętkę położoną do wszystkich pokojów
  4. wszystkie przewody w ścianach wkuwamy, bruzdujemy ścianę i umieszczamy przewody głębiej po to aby nad przewodami była znacznie grubsza warstwa tynku gipsowego (jako przestrogę załączam poniżej zdjęcia ściany z prześwitującymi przewodami - chyba nikt tego nie chce). 
  5. W naszej instalacji elektrycznej "zaprojektowaliśmy" kilka włączników schodowych (wiatrołap, mały korytarz, duży korytarza, salon, garaż) - to rozwiązanie fajne, przydatne aczkolwiek zwielokrotnia ilość potrzebnego przewodu. Dziś, planując instalacje po raz drugi zrezygnował bym z tych dziwactw :)
  6. Przewody elektryczne układa elektryk, ja później samodzielnie układam swoje kable teletechniczne (skrętka, kabel TV, przewód alarmowy, kabel do sterowników podłogówki, kable do sterowników pieca, domofon i jakieś inne nadmiarowe)
Zdjęcia pochodzą z mieszkania mojego kolegi. Mieszkanie blokowe, nowsze budownictwo, tynki gipsowe. Na rok po malowaniu znikają ślady przewodów, później widok powraca.

Nie ma opcji żeby przewiercić przewód wieszając obrazek!

Pięknie białe ścieżki :)



Elektryk rozpoczął pracę wg tego co ustaliliśmy, gdzie jakie gniazda, gdzie jakie włączniki. Wszystko mniej więcej wyrysowane na ścianach.

Ustalenia dot. wymiarów:

  • Włączniki oświetlenia ustaliliśmy na wysokości innej niż standardowa wysokość 145cm. u nas będą na 125cm (od gotowej posadzki).
  • Gniazda elektryczne: 30 cm od gotowej posadzki.
  • Gniazdka i włączniki umieściliśmy standardowo 15cm od narożnika lub okna

No to START! Robota rozpoczęta!

MINUSY:
  1. Już po pierwszym dniu nie byłem uraczony ich robotą. Zamiast nacinać sobie ściany z cegły szlifierką kątową i później wykuwać od razu wzięli młot udarowy i jazda. Efektem tego były bardzo szerokie, poszarpane i nierówne bruzdy w ścianach, Przewody w tak przygotowanych bruzdach układały im się koszmarnie, nie do końca mogli sobie z nimi poradzić.
  2. Odizolowyne przez niż przewody też widać było, że na sztukę, bez przymiarki i sprawdzenia ile tego potrzeba.
  3. Przewody do oświetlenia kleili na biały, gorący klej. Na początku rozwiązanie wydawało mi się fajne, szybkie i przyjemne. Teraz po czasie wiem już, że nigdy więcej!!! Klej po pewnym czasie zaczyna puszczać a kabelki lecą na głowę. Jeżeli zdecydujecie się na klejenie przewodów elektrycznych do stropu to zaraz po wystygnięciu kleju albo na zakończenie instalacji najlepiej jest dodatkowo przewody w niektórych miejscach zagipsować, przytrzymać je dodatkowo wtedy jest pewność, że jak budowa postoi sobie 4 miesiące to nie zastaniecie po tym czasie wszystkich kabli na podłodze.
    Przewody które ułożył na suficie zostały zrobione tak niedbale, że tynkarz będąc na oględzinach kazał to wszystko poprawić bo obawia się, że tynk tego nie przykryje. Jak to usłyszałem to poczułem jak ktoś daje mi liścia w twarz.
  4. Skoro chcieliśmy aby wszystkie przewody były w bruzdach więc musieliśmy przewody puścić w peszlach ochronnych po posadzce (chudziaku). Trasy tych peszli niestety nie zostały przemyślane w najmniejszym stopniu, peszle w wielu miejscach krzyżują się i zawracają!!! To przełożyło się również na zwiększenie zużycia przewodu. No trudno!
  5. Elektryk pracował w dość dużym pośpiechu, ponieważ już czekała kolejna zaplanowana robota. Żeby wyrobić się z ułożeniem przewodów pracował również w niedzielę, w poniedziałek kończył mi się urlop a elektryk miał jechać na inną budowę. Efekt tego jest taki, że straciłem cały dzień zamiast siedzieć z Synkiem w domu.
  6. Przez jego pośpiech nie zdążył zrobić osadzić puszek, zaproponował aby ja zrobił to w swoim zakresie a on opuści mi za tę robotę. Zgodziłem się. Upust: 400PLN. Ilość puszek:105. I powiem szczerze, gdybym miał wtedy tę wiedzę co teraz to bym się za 1000PLN nie zgodził. Na zdjęciach poniżej zobaczycie jak zostawił budowę elektryk a jak wyglądała po moich poprawkach.
    Każdą puszkę musiałem przemyśleć, jakie przewody mają do niej wchodzić, jakie wychodzić (dobrze, że elektryk zrobił chociaż jakieś szczątkowe opisy na kablach), odizolować przewody, osadzić i wypoziomować. W przypadku puszek pojedynczych żaden problem, ale jak już dochodziło do puszek podwójnych lub potrójnych no to robiło się ciekawie.
PLUSY:
  1. Mamy rozprowadzone kable i podłączone rozdzielnie elektryczne.

Zanim jednak zabrałem się za porządkowanie przewodów po FACHOWCU elektryku (słowo fachowiec wykreślam całkowicie z mojego słownika) rozprowadziłem swoje przewody teletechniczne.
Ojj, było tego sporo. Napracowałem się przy tym niemiłosiernie, istna krwawica. Każda wolna chwila spędzona nie z Synem na zabawie czy spacerze tylko na budowie pośród miedzianych przewodów, skrętek i innych kabli wielożyłowych.
Wiercenie otworów do peszli przez bloczki betonowe to niełatwe zadanie, za to kucie w cegle to czysta przyjemność.

Przewody, które rozprowadziłem samodzielnie:
  1. Przewody do rolet elektrycznych. Mamy 10 rolet, do każdej z nich poprowadziłem indywidualną parę przewodów: 
    • zasilanie silników rolet: Przewód prądowy warsztatowy (gruba izolacja) H05VV-F/ OWY 500V 4x1 biały
    • Sterowanie: Skrętka FTP kat. 5e.
  2. Pokoje/Sypialnie: 
    • 5x skrętek UTP kat. 6: 2x do puszki TV, 2x do puszki gdzie będzie biurko (pod oknem) i 1x do puszki bliżej drzwi.
    • 1x kabel koncentryczny do puszki TV
  3. Sterowniki do regulatorów podłogówki (mały korytarz, WC, Wiatrołap, Salon, Łazienka):
    • sterowanie siłownikami przy rozdzielaczu podłogówki: Przewód prądowy H05VV-F/ OWY 500V 4x1 biały
    • Zapas/sterowanie: Skrętka FTP kat. 5e.
  4. TV Salon: 4x skrętka UTP kat. 6, 4x kabel antenowy TELEVES, 1x światłowód wielomodowy
  5. Sterowniki w salonie:
    • Sterowanie piecem: Przewód prądowy H05VV-F/ OWY 500V 4x1 biały
    • Sterowanie piecem/zapas: 2x Skrętka FTP kat. 5e.
    • Panel SATEL: 1x przewód alarmowy 10-cio żyłowy
  6. Wiatrołap:
    • przewód do panelu SATEL: 1x skrętka UTP kat. 5e i przewód alarmowy 10-cio żyłowy
  7. Przewody alarmowe do czujników alarmowych (dymu, czadu) i sygnalizatorów akustycznych

Zużyłem:
  1. niecały karton 305m skrętki UTP kat. 6 Draka
  2. niecały karton 305m skrętki FTP kat. 5e Draka
  3. rolka 100m przewodu antenowego TELEVES T-100 HD KABEL ANTENOWY 214102
  4. rolka 200m przewodu alarmowego 10-cio żyłowego
  5. 300m przewodu prądowego H05VV-F/ OWY 500V 4x1 biały
  6. 300m+100m+50m  przewodu elektrycznego 3x1,5
  7. 300m przewodu elektrycznego 3x2,5
  8. trochę przewodów elektrycznych z demontażu, które wykorzystałem do zrobienia instalacji w garażu i kotłowni.
No to chyba na tyle opisu. Czas na zdjęcia.
Powiem szczerze, instalacja elektryczna otrzymuje u mnie 3. miejsce w rankingu ilości nerwów i pracy jakie mnie kosztowała. 1. miejsce nadal niezmiennie fundamenty, 2. wylewanie stropu!!!

Zdjęcia po instalacji "fachowego elektryka". Zdjęcia pokazują jak wyglądała instalacja po zakończeniu prac Elektryka. To, że nie ma osadzonych puszek to ok, zgodziłem się na taki układ, ale zobaczcie jak "pięknie" są zorganizowane przewody.




























Zdjęcia po i w trakcie mojej instalacji (teletechnicznej) i poprawianiu po "fachowym elektryku".





















Metoda klejenia kabli jest fajna, szybka i nie wymaga wysiłku urabiania gipsu ani pośpiechu bo gips wiąże za szybko ale ... jak widać potrafi się odkleić. Dlatego jeżeli elektryk układa kable na klej to KONIECZNIE powinien na koniec urobić DUŻE wiadro gipsu i gdzieniegdzie pacnąć kleksa gipsu, wyeliminuje wtedy ryzyko wystąpienia takiego zjawiska jak na zdjęciu powyżej.



To chyba tyle.
Zdjęcia wybierałem dość losowo, ponieważ mam ich całe setki z etapu elektryki dlatego jeżeli interesuje Was jakiś konkretny fragment domu to dajcie znać, poszukam zdjęć i wstawię.





41 komentarzy:

  1. Hej.
    1. Do czego chcesz wykorzystać 5x skrętkę w każdym pokoju? Rozumiem, że poprowadziłeś ją do gniazdek, a do włącznika oświetlenia już nie?
    2. O jakiej pastylce dopuszkowej piszesz? Podeślij jakiś link.
    3. Ja bym jeszcze zrobił skrętkę do tych 2 rozdzielni, np. w celu monitoringu zużycia energii.

    OdpowiedzUsuń
  2. Cześć,
    Ad 1. 2x skrętka jest w puszce gdzie będzie TV, 2xskrętka jest w gniazdku tu gdzie będzie biurko (komputer, drukarka, VoIP) i jedna skrętka w osobnym miejscu bliżej drzwi (zapasowo, bo biurko może stać w innym miescu). Ze skrętki do włącznika oświetlenia zrezygnowałem w trakcje bo już mi się odechciało ciągnąć więcej kabli, i tak tego jest już sporo.
    Ad 2. Pisząc pastylka miałem na myśli moduł dopuszkowy, na przykład coś takiego: http://www.fif.com.pl/produkt/2198/2206
    Ad. 3. O tym też nie zapomniałem, może nie mam jej w samej rozdzielni ale w razie potrzeby będę miał możliwość takiego monitoringu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Co do puszek to zajrzyj w odnośnik do sklepu dlaelektryka.pl, przy tak dużych zakupach byłby rabat, także następnym razem warto się tym zainteresować.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. Instalacja elektryczna to nie tylko przewody i podłączenie do transformatora. W ten skład wchodzą również wyłączniki schodowe https://interblue.pl/wylaczniki-schodowe,c,96 które doskonale spisują się w przypadku większych powierzchni.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ogólnie widzę, że sama elektryka jest bardzo ładnie położona i wszystko zostało dokładnie rozpisane. Ja często zajmuje się automatyką przemysłową gdzie różne produkty biorę od https://www.se.com/pl/pl/ bo zależy mi na jakości. Również za każdym razem wszystko dokładnie rozplanowuję gdyż bez tego nic by się nie dało zrobić.

    OdpowiedzUsuń
  7. Muszę przyznać, że instalacja została dobrze zaplanowana.
    Pozdrawiam i zapraszam na mojego bloga;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wymiany instalacji elektrycznych są katorgą, u mnie przedłużała się o prawie o miesiąc od planowanego terminu. Koszta rosły i żeby zakończyć remont musiałem wziąć pożyczkę z https://taktofinanse.pl/Interesuje-Cie-szybka-pozyczka-na-dowod-osobisty-bez-zaswiadczen-o-dochodach-poznaj-mozliwosci.

    OdpowiedzUsuń
  9. Położenie samej instalacji jest jak najbardziej ważnym elementem całej naszej budowy. Dlatego również na późniejszym etapie lepiej jest mieć prąd od https://poprostuenergia.pl/ gdyż w takim wypadku uzyskujemy bardzo atrakcyjne ceny na jego dostawę.

    OdpowiedzUsuń
  10. Super to zostało opisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  11. Wszystko napisane w jasny i zrozumiały sposób. Instalacja elektryczna to niezwykle ważny element w domu, o który warto zadbać.

    OdpowiedzUsuń
  12. Cenne informacje i wskazówki. Warto było tutaj zajrzeć. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo ciekawie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  14. Jak najbardziej sama instalacja elektryczna musi być wykonana na pewno bardzo dobrze. Moim zdaniem na takim etapie budowy domu można od razu pomyśleć o instalacji fotowoltaicznej. Czytałam o tym rozwiązaniu w https://poradnikbudowlany.eu/zaplanowac-budowe-domu-instalacja-fotowoltaiczna/ i myślę, że to może być bardzo dobry wybór.

    OdpowiedzUsuń
  15. Z pewnością instalacja elektryczna musi być wykonana bardzo dobrze bo w końcu ją wykorzystujemy przez lata. Ogólnie ja także czytałem o fotowoltaice http://www.covalgarden.pl/instalacja-fotowoltaiczna-czy-nam-sie-oplaca/ i muszę powiedzieć, że jestem bardzo przekonany do tego typu rozwiązań.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, fotowoltaika dla domu to świetna rzecz. Ta firma https://www.ecoenergyrzeszow.pl/fotowoltaika-dla-domu/ zajmuje się jej dostarczaniem. Naprawdę cieszy mnie to, że coraz więcej osób korzysta z tego ekologicznego źródła energii

      Usuń
  16. Bardzo ciekawie to zosatło opisane.

    OdpowiedzUsuń
  17. A to ja z kolei zastanawiam się, czy posiadacie w swoim domu programatory czasowe? Wiele o nich czytałem i wiele sprawdziłem i bardzo kusi mnie ta opcja. Na stronie http://www.asaj.pl/zegary-programatory-czasowe można znaleźć kilka różnych produktów. Są one w różnych przedziałach cenowych, więc jak najbardziej można dopasować dla siebie coś odpowiedniego. Oczywiście wszystko zależy od tego, jaką instalację posiadacie.

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo ciekawie to zostało opisane.

    OdpowiedzUsuń
  19. Jestem pod wrażeniem. Bardzo fajny wpis.

    OdpowiedzUsuń
  20. Z pewnością również bardzo ważną kwestią jest to, abyśmy mogli płacić niższe rachunki za prąd i jest to jak najbardziej możliwe. Jeśli mamy firmę to na pewno warto jest skorzystać z https://poprostuenergia.pl/prad-dla-firmy/ gdyż właśnie są specjalne oferty dla firm na tańszy prąd.

    OdpowiedzUsuń
  21. Doskonale pamiętam ten moment kiedy i ja decydowałam się na budowę domu. Jednak u nas od razu również położyliśmy instalację fotowoltaiczną. Tym bardziej, że jeszcze jak napisano w http://www.wiejskomiejski.pl/fotowoltaika-dla-wspolnot/ to właśnie fotowoltaika dla wspólnot jest ciekawym pomysłem.

    OdpowiedzUsuń
  22. Ja również stałam się od niedawna zwolenniczką instalacji fotowoltaicznych, gdyż wiem z własnej praktyki jak dobre jest to rozwiązanie. Muszę przyznać, że firma http://inovativ.pl/ która dla mnie wykonywała fotowoltaikę zrobiła to zdecydowanie najlepiej.

    OdpowiedzUsuń
  23. Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  24. Cenne informacje i wskazówki. Warto było tutaj zajrzeć

    OdpowiedzUsuń
  25. Muszę przyznać, że ja także zwróciłam dużą uwagę na to, aby moja instalacja elektryczna była dobrze wykonana. Właśnie dlatego chętnie korzystam z usług elektryka https://www.warszawa-elektryk.pl/ który zna się na tej pracy jak nikt inny.

    OdpowiedzUsuń
  26. Sama instalacja elektryczna w naszym domu musi być na pewno bardzo dobrze wykonana. W takiej sytuacji ja od zawsze polegam na sprawdzonych elektrykach z https://elektryklodz.pl ponieważ wiem, ze są oni dobrzy w tym co robią.

    OdpowiedzUsuń
  27. Wszystko dokładnie i precyzyjnie rozpisane. Widać, że zajmował się tym ktoś, kto zna temat. Instalacja elektryczna jest bardzo ważna i tu nie może być żadnych prowizorek. Jeśli szukacie wysokiej klasy fachowca i miałby to być elektryk w Krakowie to na https://www.elektrykwkrakowie.com.pl/ macie wszystkie dane jak się kontaktować. Usługi projektowania, wykonawstwo, odbiór, zależy co potrzebujecie.

    OdpowiedzUsuń
  28. Świetnie napisany artykuł. Jak dla mnie bomba.

    OdpowiedzUsuń
  29. Jak dla mnie również sam wybór dobrego elektryka to była rzecz niezwykle ważna i w końcu udało mi się znaleźć właściwą firmę. Zdecydowałam się na kontakt z https://wzu-energpol.pl/ i muszę przyznać, że cała instalacja jest idealnie położona.

    OdpowiedzUsuń
  30. Tak naprawdę to sama praca z prądem jest oczywiście bardzo ważna, ale moim zdaniem należy przede wszystkim także wiedzieć komu takie prace zlecać. W każdym razie ja polecam świetnego fachowca elektryka http://elektryka.wroclaw.pl/ dla którego nie ma rzeczy niemożliwych.

    OdpowiedzUsuń
  31. Jest to bardzo ważny etap i również przy wykańczaniu pomieszczeń warto zadbać o wysokiej jakości sprzęt elektrotechniczny.

    OdpowiedzUsuń
  32. Warto również zadbać o sprawdzone produkty z zakresu elektrotechniki i oświetlenia.

    OdpowiedzUsuń
  33. Awaria instalacji elektrycznej może być nie tylko uciążliwa, ale także niebezpieczna. Dlatego zawsze warto mieć pod ręką numer do profesjonalnego elektryka. Polecamy http://anluks.pl/, gdzie znajdziesz specjalistów gotowych pomóc Ci w każdej sytuacji. Pamiętaj, lepiej zapobiegać niż leczyć, zwłaszcza gdy chodzi o bezpieczeństwo.

    OdpowiedzUsuń
  34. Zrobienie sobie własnej instalacji elektrycznej nie jest jakoś mocna skomplikowane. Trzeba tylko pamiętać o pewnych zasadach i wszystko praktycznie samo idzie. Warto również sobie na przyszłość rozrysować jak i gdzie prowadzimy wszystkie przewody. I byle wszystko robić prosto i zagięcia pod kątem prostym, a nie na ukos

    OdpowiedzUsuń
  35. Super wpis, niedługo będę tak działać u siebie :)
    https://dolata-electric.pl/

    OdpowiedzUsuń