Wizualizacja Sielanka II A

Wizualizacja Sielanka II A

sobota, 7 grudnia 2013

Ergonomia w kuchni

Siedzę sama w Poznaniu i znowu rozmyślam o kuchni. Do jej urządzania mam jeszcze sporo czasu. Jednak jestem kobietą :) I tak naprawdę od momentu zakupienia projektu planuje to pomieszczenie. No stop. Wymyślam, kombinuje, jak najlepiej wykorzystać każdy m2. Zależy mi na tym, aby w kuchni, jak również w całym domu, było miło, ciepło ale i funkcjonalnie. Szukam ciekawych rozwiązań Chcę osiągnąć w tym pomieszczeniu efekt możliwie najbardziej satysfakcjonujący dla nas. Stąd moje poszukiwania artykułów o tematyce ergonomii w kuchni. Bardzo na rękę są mi dwa okna w naszej kuchni: po pierwsze dlatego, że będzie dużo dziennego światła, które daje przecież mnóstwo energii, po drugie: naturalnie zostały wyeliminowane górne szafki, które dla mnie osobiście nie są do końca funkcjonalne i mogły by się po prostu nie sprawdzić, szczególnie przy moim wzroście - 165 cm ;)

Zatem, wyczytałam, że w kuchni możemy wyodrębnić strefy: 
- zapasów (lodówka i produkty), przechowywania (naczynia, szklanki, sztućce), 
- zmywania (zlew, zmywarka, kosz na śmieci), 
- przygotowywania (blat roboczy, deski, miski, mikser, przyprawy),
- gotowania (kuchnia, piekarnik, mikrofalówka, garnki). 

Strefy te należy umieścić w powyższej kolejności, zgodnie z ruchem wskazówek zegara (dla osoby leworęcznej odwrotnie). 

Planując naszą kuchnię, uwzględniłam te zasady, z małą zmianą. U nas będzie najpierw część gotowania a później blat roboczy. Ponieważ nie wyobrażam sobie mieć kuchenki daleko od zlewozmywaka. Dla mnie takie rozwiązanie jest niepraktyczne, sprawia kłopot w codziennych pracach kuchennych, dla mnie po prost nie.  
Zastanawiam się, czy nie odpuścić sobie szafek - uważam, że szuflady, o różnych głębokościach, szerokościach są dużo bardziej użyteczne niż tradycyjne szafki. Na tę chwilę jednak bardziej istotne jest dla mnie zatwierdzić u samej siebie rozkład urządzeń kuchennych. Na myślenie o szafkach czy szufladach, ich wysokościach itp. przyjdzie czas :)

Zatem, poniżej krótki schemat odnośnie ergonomicznego trójkąta kuchennego:


Zalecane odległości między poszczególnymi urządzeniami


             Trójkąt ergonomiczny w naszej kuchni. I nawet odległości zachowane;)


Projekt naszej kuchni wykonany przez moją skromną osobę :)
Fajna zabawa :) Mam kilka innych wersji, jednak na dziś ten układ najbardziej mi odpowiada. Ale..kobieta zmienną jest ;)

PS. Byłoby extra móc zrobić Ctr+C - Ctr +V w domu i już ;)


3 komentarze:

  1. Ja wlasnie probuje kuchnie rozplanowac i chyba sklaniam sie ku wersji z powyspem na ktorym bedzie plyta kuchenna i wysunietym blatem na salon zeby moc przysiasc. Zlew pod oknem frontowym ale na srodku. Wysoka zabudowa w tym samym miejscu ale bez zakonczenia w ksztalcie 'L'. Ewentualnie plyte kuchenna w tym samam miejscu jak na Waszym projekcie wyzej ale martwi mnie bliskosc okna i kat blatu. Zaluje ze nie zrezygnowalam z bocznego okna, ale teraz juz nie moge sie wycofac.

    Chetnie podzieje sie moimi projektami kuchni.

    PoZdrawiam

    Aneta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam :) Każdy planuje tak, aby było wygodnie:) choć ja chętnie podglądam, dopytuję o rozwiązania u innych, ponieważ mogą to być ciekawe i praktyczne rozwiązania, o których się nie pomyśli. Zatem, jeżeli masz projekty swojej kuchni to bardzo proszę, chętnie przejrzę :) Możesz je przesłać na adres domsielanka2012@gmail.com Pozdrawiam

      Usuń
  2. Ja wlasnie probuje kuchnie rozplanowac i chyba sklaniam sie ku wersji z powyspem na ktorym bedzie plyta kuchenna i wysunietym blatem na salon zeby moc przysiasc. Zlew pod oknem frontowym ale na srodku. Wysoka zabudowa w tym samym miejscu ale bez zakonczenia w ksztalcie 'L'. Ewentualnie plyte kuchenna w tym samam miejscu jak na Waszym projekcie wyzej ale martwi mnie bliskosc okna i kat blatu. Zaluje ze nie zrezygnowalam z bocznego okna, ale teraz juz nie moge sie wycofac.

    Chetnie podzieje sie moimi projektami kuchni.

    PoZdrawiam

    Aneta

    OdpowiedzUsuń