Wizualizacja Sielanka II A

Wizualizacja Sielanka II A

czwartek, 7 listopada 2013

Post Techniczny - Rynny (tymczasowe)

Przyszła jesień, deszczu coraz więcej. Na szczęście dach mamy zrobiony, jednak ilość wody jaka z niego spływa nawet podczas najmniejszego deszczu przyprawia o zawrót głowy.
Zacząłem się zastanawiać czy nie zamontować tymczasowych rynien, które odprowadzały by wodę opadową z dala od domu, jak najdalej murów. Na samą myśl, że dom miałby całą zimę stać w dużej kałuży dookoła fundamentów robi mi się słabo.

I tutaj pojawia się myśl, skoro rynny mają być tymczasowe, ewentualnie wykorzystam je później na taty pomieszczeniach gospodarczych, to nie ma się nad czym zastanawiać - rynny PCV/PVC.
Szybkie wyliczenie - na aukcji 1mb rynny PVC Φ100 kosztuje 9,90pln/mb - potrzebuję ok. 30mb * 9,90 = 297pln. Spoko, tyle mogę poświęcić na ten cel.
Przyjechaliśmy do Poznania. Któregoś wieczoru wziąłem się za dokładne wyliczenia.

I tu rozpoczyna się frustrujące zaskoczenie.
  1. 15,32mb rynny na tył domu * 9,90 = 151,6
  2. 12,57mb na przód domu (wliczając boki kafarka) * 9,90 = 128,7
  3. 2 narożniki * 17 = 34
  4. 4 leje spustowe * 14,90 = 59,6
  5. haki do zaczepienia - wg instrukcji max. co 60cm - ja liczę że tymczasowo zrobię co 80cm z wrodzonej oszczędności oczywiście :) czyli 40 * 5,00 = 200
  6. 6 zaślepek (dekli) * 5,50 = 33
  7. około 6 łączników - wyobraźcie sobie, że do łączenia rynien potrzebne są jakieś łączniki, czy istnieją inne powody niż marketingowe, dlaczego nie można łączyć rynien tak jak to ma miejsce w rurach kanalizacyjnych (na zasadzie kielicha z uszczelką)? Ok, zgodzę się, że jak się docina niestandardowy wymiar, to niech już będzie w ofercie ten łącznik, ale jeżeli ja łącze 2 rury 3 metrowe to po co mam kupować łącznik, który kosztuje jeszcze tyle kasy. 6 * 12,20 = 73,2
  8. 4 rury spustowe 4 metrowe, których średnica jest specjalnie dobrana tak, żeby nie pasowały żadne inne rury np. kanalizacyjne. 4 * 51,60 = 206,4
  9. do tego jeszcze złączka rury spustowej czyli 4 * 9,90 = 39,6
  10. na tym etapie straciłem już ochotę na dalsze analizowanie plastikowego system rynnowego, ponieważ należałoby doliczyć obejmy do rur spustowych, kolanka i nie wiem już co jeszcze.
Łączna kwota: 926,1 PLN

Sami zobaczcie ile elementów jest w systemie rynnowym z PVC.

Źródło: www.gamrat.pl

Dla porównania ilość elementów systemu rynien metalowych ocynkowanych.

Źródło: www.wlastal.pl


Źródło: Blechdach


Wyceniając i analizując moje potrzeby odniosłem wrażenie, że ktoś próbuje mnie oszukać wymyślając jakieś pośrednie elementy systemu rynnowego np. 11. złączka rury spustowej. Po co to? Skoro mamy lej spustowy to zróbmy takie wyjścia, żeby rury spustowe można było podłączyć bezpośrednio bez jakiś dziwnych przejściówek w postaci złączek. Denko prawe, denko lewe - brakuje jeszcze żeby miały różną cenę!

Rynny ocynkowane można łączyć na trzy sposoby [Blechdach]:

  1. Rynny łączymy ze sobą na zakład ok. 1,5cm i uszczelniamy przestrzeń pomiędzy rynnami za pomocą uszczelniacza dekarskiego, dociskając wszystko złączką. Łączenie rynny z narożnikiem odbywa się podobnie z zastosowaniem złączki na zakład 1,5cm i zastosowaniem uszczelniacza dekarskiego ( łączenie w kierunku spadku wody! ). 
  2. Przy pomocy specjalnej złączki
  3. nitowanie rynny ( powlekane ,ocynkowane, miedziane ,tytanowo-cynkowe)
  4. lutowanie rynny ( ocynowane, miedziane, tytanowo-cynkowe )
Źródło: Blechdach


Dla porównania wyliczyłem sobie na szybko ile kosztował by system rynien Φ150 ocynkowanych.

  1. Rynny - ok. 30mb * 11 pln/mb (cena u mnie w mieście, na aukcjach kupisz nawet za 8,70pln) = 330
  2. 6 dekli (denko) * 7,20 = 43,2
  3. 2 narożniki * 27 = 54
  4. haki rynnowe 40 * 5 = 200
  5. Sztucer koszowy 4 * 24,45 = 97,8
  6. Rura spustowa 4 * 4m, czyli 16 * 14,76 = 236,16

Łącznie: 961,16 PLN


Kwota podobna ale weźcie pod uwagę, że:

  • w wycenach średnica rynien cynkowanych jest 150, PVC 100
  • trwałość rynien cynkowanych znacznie przewyższa te plastikowe
  • wygląd - po kilku latach rynny plastikowe robią się blade od słońca, blakną i po prostu brzydko wyglądają. Rynny cynkowane również zmieniają delikatnie swój kolor, robią się bardziej matowe, ale nadal wyglądają dobrze
  • wg mnie powodem wprowadzenia plastikowych rynien na rynek miała być ich konkurencyjna cena, miały być tańsze od tych metalowych - a tu proszę, zaskoczenie!

Ostatecznie prawdopodobnie kupię używane rynny PVC z demontażu.

Mam nadzieje, że ten post uczuli Was na to, że zawsze trzeba szukać, kalkulować, porównywać i liczyć.

Wszystkie ceny brałem z Allegro.

Jeżeli moje rozważania są błędne piszcie w komentarzach.



----------------- Aktualizacja: 08.11.2013 godz. 08:30 -----------------

Email z wyceną rynien z blachy cynkowanej jaki przed chwilą otrzymałem jako odpowiedź na moje zapytanie.

W odpowiedzi na Pana zapytanie, podaje Panu ceny na orynnowanie z blachy ocynkowanej.
1. Rynna fi 100         30 mb        8,50    255,00 netto  313,65 brutto
2. Hak fi 100            50 szt          4,10    205,00            252,15
3. Zakończenie          4 szt          2,60        10,40            12,79
4, Sztucer 100/80      3 szt.         3,00      10,00              36,90
                                                       razem: 615,49 PLN
                                                        -10% rabatu 553,95 PLN

Prawdopodobnie będą jeszcze potrzebne
1. kolanka fi 80/72    szt 6  x 13,00 netto   78,00 - 10% = 70,20 netto 86,34 PLN
2. Rura spadowa fi 80  1mb  9,50 netto   11,68 -10% = 10,52           12,93 PLN

W razie jakichkolwiek pytań, jestem do Pana dyspozycji.







8 komentarzy:

  1. Dzięki za post, przyda mi się, bo aktualnie jestem na etapie wyboru odpowiednich rynien do mojego domu. Jest mi potrzebne ok. 24 metrów rynien, cztery rury spustowe oraz pozostałe akcesoria. Skłaniam się ku rynnom metalowych, ponieważ te z PCV jakoś do mnie nie przemawiają.

    OdpowiedzUsuń
  2. Rynny to też jest bardzo ważny element dach, który swoje kosztuje. Jak już je będziemy mieli, to trzeba pamiętać, żeby o nie dbać i je oczyszczać. Zwłaszcza gdy w sezonie zimowym.

    OdpowiedzUsuń